SMTTE-model på vandets kraft
|
Klik på billedet for at forstørre |
|
På biotopen er en bæk - den gav lyst til at
eksperimentere med vand! |
|
Vi havde en avis med - den blev lavet til en båd |
|
...og sendt afsted |
|
Gad vide hvor langt den kommer
og om den kan holde...? |
|
Hmmm... Den suger vand og synker |
|
Resterne af avisbåden |
|
Vi havde også andet materiale med - gad vide hvad der er bedst? |
|
Så sender vi æblekassen afsted |
|
Den driver godt og hurtigt med vandets strøm. Den skulle dog lige hjælpes ud af forskellige forhindringer undervejs |
|
Og så er den afsted igen - den holdte rigtig godt, mon det betyder noget at vi kommer sten og andet materiale i? |
Hejsa - her kan jeg ikke få din SMTTE model forstørret :-S Jeg er ikke sikker på at forstår hvordan du anvender begrebet 'drivkraft'. Hvis båden skulle have en drivkraft, kunne det være en elastikpropel eller en anden form for kraft der får båden fremad. (men du vil vist arbejde med strøm i vand - jeg kan ikke rigtigt læse det :-)
SvarSletDet er fint at arbejde med at formulere hypoteser, jeg tænker det er væsentligt at være mere systematisk i forhold til hvad det er du vil teste? Forskellige materialer? Forskellige faconer på 'både'? Overvej desuden hvordan tester du det - tager du tid? Hvordan du fastholder eksperimenterne? Hvordan samler du op på resultaterne - hvad kendetegner de hurtige både? Og de langsomme? Hvilken viden har børnene tilegnet sig, i forhold at kunne bygge nye både?
Vh Ida