tirsdag den 29. september 2015

Evaluering af praksisdag 1

Dag 1

 

Vi finder spiseligt i naturen og bearbejder det

Vores overordnet langsigtet mål:

  •  At børnene får en sanselig og god oplevelse i naturen
  •  At de får viden om, hvad der kan spises i naturen og årstidens spisekammer for både dyr og mennesker
  • At få viden om sammenhæng mellem natur og mennesket


Gennem egne erkendelses processer i mødet med naturen, tilegner børnene sig en konkret viden. Denne viden, mener vi, kan på lang sigt være med til at børnene  begynder, at forholde sig til naturen, dens værdi og nytteværdi i forhold til mennesket. At forholde sig til noget betyder også at tage stilling til noget. Dette kan give anledning til at barnet senere hen udvikler en kritisk tilgang til og at tage ansvar for hvorledes vi som mennesker omgås naturen og dens dyre og planteliv – der arbejdes herigennem med barnets naturdannelse (Edlev 2015: kap 1).


Delmål:
  •  At børnene smager på det vi finder
  •  At tænde og lære at tage vare om et bål (tålmodighed og koncentration)
  •  At samarbejde
  •  At få kendskab til madlavning (pandekager) og at følge en opskrift
  •  At få kendskab til lave frugtmos/marmelade af naturens indhold i uderummet på trangiakøkkenet
  • At børnene får viden om at kunne kategorisere de spiselige frugter fra naturen vi finder: bær, kernefrugter, stenfrugter, nødder
  • At børnene lære at kunne genkende spiseligt i naturen f.eks hvordan kan jeg kende en brombær busk og hvornår er de modne (bærene er modne når de er sorte, busken stikker, bladenes form; hvordan kan jeg kende røde rønnebær – de røde bær, træets bladform, bærklasernes form)
  • At børnene lærer 1-2 nye spiselige frugter fra skoven at kende (Hyben og røn)


Tegn:

  • At børnene smager
  • At børnene deltager aktivt i aktiviteterne
  • At børnene stiller undrende spørgsmål, og kommer med fund til os
  • At børnene samarbejder uden opfordring fra os
  • At børnene genkender spiseligt i naturen også i forhold til det de får præsenteret i rundkredsen inden turen
  • At børnene kan begynde at sortere frugterne i underbegreber - bær, kerne- og stenfrugter, og nødder, ved at iagttage frugterne
  • At børnene oplever og genkender tegn ved en brombærbusk, at de lære den har torne
  • At børnene smager på brombær, der både er modne og umodne og lære de forskellige smags oplevelser at kende
  • At børnene opdager, at der findes mange røde bær i naturen og det er ikke alle der kan spises
  • Ting børnene undrer sig over i forløbet, der kan danne udgangspunkt for et videre forløb både i forhold til spiseligt, men også i andre retninger
  •  



Vi startede forløbet med en rundkreds for at opbygge relation til børnene, give dem en „på forhånd viden“ omkring spiseligt i naturen ved at præsentere det konkret, og fortælle om dagenes aktiviteter.


Præsentation af forskellige spiselige frugter og planter

Børnene undersøger efterfølgende nysgerrigt indholdet i kurven



Der snakkes om kurvens indhold som var:
brombær, hasselnøddegrene, brændenælder,
umodne jordbær, hyben, mælkebøtter

Dette gav børnene viden om hvad vi skulle igang med, hvad der bl.a findes i naturen og hvad de skulle holde udkig efter på ude turen. Efterfølgende fortalte vi formålet for turen : at finde noget spiseligt for at kunne lave mad ud af det dagen efter. Dette gjorde vi for: at fange deres opmærksomhed, optimere deres fokus for forløbet samt styrke deres aktive deltagelse ved at gøre dem medansvarlige for at kunne gennemføre forløbet (aktive medaktør), igen at pointere, at det vi finder skal bruges til det vi skal spise dagen efter.

Under turen har vi lavet en sang, der er med til at fortælle og huske børnene på forløbet i aktiviteterne
At fortælle indhold og mål kan give en balance mellem noget velkendt og noget nyt, der har stor betydning for om individet kan opnå flow i en aktivitet (Edlev 2015:56)







Billeder med tegn på mål i forløbet

Nogle børn fandt mælkebøtter
Børnene finder brombærbuske 




bladene er grønne og finnede. Der er både modne og
umodne bær på. Børnene opdagede ret hurtigt at de skulle
gå efter de sorte, de andre var temmelig sorte.
Her fandt 2 piger agern - nøddefrugter fra egetræet
Vi smager på rønnebær - børnene
mente at de godt nok var sure..
Vi fandt også andre røde bær, men da vi ikke
var sikre på om de kunne spises lød vi vær.
Vi snakkede med børnene om den fare, der er,
hvis man ikke er sikker på, hvad det er .
Desuden var en regel på turen, at man ikke spiser noget,
før det er vist til en voksen. 

Vi undersøger hvad der er indeni..



Vi plukker æbler

og smager... Vi deler æblerne

Vi kigger hvordan æblet ser ud indeni - det har kerner = kernefrugt

Vi sluttede dagen af med børnene i en rundkreds, hvor vi snakkede om dagens oplevelser.

At afslutte dagen i fællesskab, er med til at opsummere dagens aktiviteter og læring. De kan herved få sat ord på det oplevede, og lytte til hinandens individuelle oplevelser og fortællinger af dagen. Hermed bliver oplevelserne sat i et bredere perspektiv med forskellige synsvinkler på, og det kan være med til at skabe efterfølgende dialoger blandt både de voksne og børn samt børn og børn (vertikale og horizontale relationer - Hartup http://dcum.dk/boernemiljoe/relationer-blandt-boern-og-boernefaellesskaber-i-dagtilbud)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar