tirsdag den 15. september 2015

Modul 11 opgave 5 og 6

Vores studiegruppe er bestående af to medlemmer, Eva Thomsen og Pernille Albert.
Vores praksisafprøvning finder sted i en kommunal børnehave. Det er en integreret børnehave på 27 børn i alderen 0-6 år.
Vores målgruppe er de ældste, 8 børn på 5-6 år.
Børnehaven lægger vægt på motorik og har ude natur lige uden for lågen.

Vores praksisafprøvning er delt op på 2 dage, således at vi lægger de to praksisafprøvninger sammen. Forløbet planlægges således at vi den ene dag tager ud i naturen for at finde materialer, der dagen efter bearbejdes i institutionens køkken og på deres bålplads.


Vores roller som voksne i forløbet vil tage udgangspunkt i de 3 læringsrum: at gå foran, gå ved siden af og gå bagved (Edlev 2015: 68-69)

Vores motto for ude aktiviteten er: vi tager hensyn til naturen, dens plante og dyreliv.

Vi arbejder ud fra en antropocentrifugal naturopfattelse i vores forløb. Dvs vi respektere og tager hensyn til naturen, men ser også plantelivet som nytteværdi for os som mennesker. Vi ønsker at lære børnene om den gavn og glæde naturen kan give os gennem egne erkendelses processer(Edlev 2015:354).
På trods af at vi i første omgang ser på naturen ud fra nytteværdi for mennesket, har vi det etiske aspekt indover i forhold til at omgås naturen hensigt mæssigt (Edlev 2015:360). Derfor plukker vi ikke bevidst uhæmmet materiale,som vi ikke skal bruge, knække grene eller tramper på smådyr i naturen unødvendigt.

Inden praksisafprøvningen har vi skrevet et brev til forældrene, der informere omkring hvem vi er og hvad vi gerne vil låne deres børn til.





SMTTE-model på forløbet følger...




1 kommentar:

  1. Spændende - fint med både overordnede (langsigtede) mål og delmål (kortsigtede)

    Vh Ida

    SvarSlet