tirsdag den 8. september 2015

Fluen

Fluen



Denne flue sad på gelænderet af broen, som går over bækken på min biotop. Mest af alle syntes jeg den ligner en ganske almindelig stueflue. Der var mange, og det var tydeligt at de sad der på gelænderet pga. solens varme stråler.

En flue er en 2 vinget insekt. Den bruger sine følehorn til at lugte med og den elsker søde og rådne lugte. Fluen ved med det samme at den er landet på noget spiseligt, da den ikke smager med munden, men med sine fødder.... Fluer lever af mange forskellige slags madvarer, og den tager både fast og flydende føde, mens dens larver lever af gødning og nogen gange af rådnende planter.



Fluen har et utrolig godt syn hvis øjne består af flere tusinde små linser som peger i hver sin retning. Med sit gode syn er det vigtigt for en flue at holde sine øjne frie for støv. Vi har nok alle set en flue sidde og gnide forbenene mod hinanden og det er her fluen derefter renser sine øjne med sine rengjorte ben.




http://www.naturpaedagogik.dk/nyflue.htm

Bogen: Jakob Sunesen - De små dyrs verden













Her ses fluen MEGET tæt på og dens 8000 enkelte øjne

(Billedet er fra http://www.naturpaedagogik.dk/nyflue.htm)









Her ses fluens livs cyklus fra æg til voksen flue

(Billedet er fra http://www.naturpaedagogik.dk/nyflue.htm)

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Husk kun at anvende egne fotos på bloggen - link evt. til nærbilledet af fluen, livscyklusen mm. Og at angive dine kilder - hvor har du læst om fluen...?

    SvarSlet
  2. phuuu fluer - jeg hader dem i huset - jeg husker altid at lukke mit fluenet - go sommer og i øvrigt flotte billeder!

    SvarSlet